Puisi: Kolam Kenangan


Malam
Bawakan sungkawaku
Pada kenangan
Yang terhimpit
Dalam timbunan memori
Berbisiklah padanya
Sungguh aku rindu

Runsingku mengapa
Menjadi dewasa
Menawarkan hati
Menyirna bahagia
Entah apa sebabnya

Aku hampir lupa
Bibirku ini
Pernah ketawa bebas
Tersenyum ikhlas
Merdeka dihimpit resah

Melihat cermin
Wajah yang asing menyapa
Aku mencari dan menjelajah
Di mana hilangnya
Semua rasa hebat
Pada raut kaca itu

Hening dicemar unggas
Aku tenggelam dalam kocakan
Keliru dibadai bisikan risau
Rimas dan lemas
Kolam kenangan ku terjun
Memburu kemanisan lalu

Kenanganku
Ku tahu kau ada
Untukku ingat
Kehadiranmu dulu
Pernah buatkan aku
Tersenyum bahagia

Kenanganku
Janganlah kau menyirna
Dari arkib mindaku
Yang kian terperosok
Dipukul usia bertambah

Hanya mengingatimu
Menyedarkan aku
Aku pernah menjadi manusia
Membina harapan 
Aku masih mampu
Melukis kenangan
Lebih abstrak dan indah
Berkilau diaduk warna

Malam
Bawakan sungkawaku
Pada kenangan
Yang terhimpit
Dalam timbunan memori
Berbisiklah padanya
Sungguh aku rindu

-----

1.29 a.m | Jumaat
2o Disember 2019
Rumah Konoha
Morocco


Terima kasih | Jangan lupa komen :D


Jaga Diri! Jaga Iman! Jaga Solat! Jaga Hati! Jaga Mata!


Salam Sayang | AinuoMZ

Comments

  1. Dedek :)
    Teteh juga dihimpit kenangan, bagaimana belajar untuk melepaskan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Review Enovel - A Billion Stars Can’t Amount to You

Puisi - Ramuan Cinta