Ye Fei Ye

Assalamualaikum, hai semua.

Belakangan ni, aku dibelenggu ketagihan menghabiskan masa aku dengan novel2 online. Medium pilihan aku app Webnovel -aku boleh baca novel dan komik dekat sini- dan lebih banyak baca dekat boxnovel.com. Kat sini, lambakan novel2 terjemahan dari negara2 asia, majoritinya China memang banyak gila. Untuk laki ke perempuan ke kau pilih jha. Semua genre ada. Dan yeah, aku ketagih. Walaupun novel2 dia tu, ya ampunnn 1000 bab tu biasa sangat dah, mesti lebih punya. Aku pernah habiskan novel ni 2000+ bab wehh. Haa, gigih kan den. Seingat aku la, aku dah habis 6 novel kot dari Webnovel. Tu yang dah habis, ada lagi bersusun2 novel yang masih ongoing. Mujur tiap2 hari update. 

Jadi, hari ni tergerak hati tiba2 rasa nak kongsi komen aku pasal salah satu novel yang baru jha aku habis baca tadi. Tapi aku muat naik komen aku tu dekat pos seterusnya lah, sebab aku nak cerita dulu pasal penulis ni. Penulis ni, nak kata hebat sangat tu tak lah. Novel dia pulak, kalau nak cakap dari kualitinya, ada lagi yang lebih menarik dan lebih bagus.Tapi aku suka nak cerita pasal dia sebab keberanian dia membawa kelainan dalam menulis novel romantik yang asing dari normalisasi masyarakat. 

Author: Ye Fei Ye
Country: China
Ranking: 4🌟
Books:-
1) Bringing the Nation’s Husband Home
2) A Billion Stars Can’t Amount to You
3) Living With a Temperamental Adonis: 99 Proclamations of Love
4) The Beautiful Time With You
5) Back Then, I Adored You

Ye Fei Ye ni antara penulis yang aku suka baca novel dia, sebab dia dapat cipta identiti dia sebagai 'heart breaker author'. Walaupun gelaran ni macam tak patut tapi ni salah satu gelaran yang orang kasi ke YFY lah. Ada banyak gelaran sebenarnya pembaca2 kasi ke dia dan kebanyakkannya memang tak enak didengar dan memang majoritinya orang tak rekomen baca novel dia. Sebab orang cakap pemikiran YFY ni tak normal sebagai penulis novel romantik, sebab watak utama yang dicipta (hero lebih tepatnya) dalam setiap novel dia, wajib ada ciri2 yang memang normalnya dipandang hinalah pada masyarakat. 

YFY menjadikan ciri2 antagonis disandarkan pada watak utama buatkan orang rasa tak salah dengan benda tu. Mungkin sebab tu juga, ramai yang tak suka dengan pembinaan watak dan jalan cerita yang 'pelik' macam tu. Bila orang tak suka, memang majoriti tak rekomen baca novel2 dia yang lain. Tambah2 sinopsis novel dia kontroversi, orang tak baca lagi dah boleh agak apa yang dia nak tulis. Label biasa, raper, abusive, aloof, tsundere, unrasional, temper. Bagi aku, faktor dia dilabel gitu sebab novel pertama dia yang terlalu memberi kesan yang mendalam buatkan orang rasa penat dan tak sanggup lagi nak hadapi dengan watak yang sama dalam novel YFY yang lain. Itu maksudnya, dia berjaya. Impaknya sampai orang rasa serik. Tapi itulah, walaupun kena kutuk macam mana sekalipun dia berani jugak tulis novel seterusnya berprinsipkan watak yang lebih kurang cuma jalan cerita yang berbeza. 

Iyelah, cuba bayangkan perogol, pendera, tirani dijadikan watak utama. Tak kisahlah yang hero tu cuma rogol seorang perempuan saja seumur hidup dia, perempuan tu pulak orang yang dia sayang, tapi still rogol tetap rogol. 5 novel dia yang aku baca 4 novel mesti heroin dia kena rogol. Watak tirani dan tsundere tu dah tipikal, yang abusive cuma novel ke5 (ada juga kat novel lain tapi watak sampingan laa), yang lain2 rogol. 

Sebab tulah orang tak suka. Lagi2 YFY ni terlalu suka cipta situasi yang menimbulkan salah faham yang terlalu kerap, berkali2, kita yang baca ni yaRabbi. Berdarah2 hati ni haa.  Tu tak kira watak antagonis masuk line. Memang rasa eaaa, nak gigit2 jha. Walaupun  bad characters tu cuma ditunjukan awal2 bab jha, tapi meleret jugalah nak tunggu tu. Tapi kalau dah masuk romantik tu. Hero tu terus jadi hamba si heroin haa. 

Novel pertama dia adalah novel yang buatkan aku terlalu beremosi sangat2. Marah tak yah cakap. Menangis apatah lagi. Novel ke2 aku cuba tahan hati tapi tak boleh jugak. Tapi skala penderaan jiwa tu kurang sikitlah. Haha.. Novel ke3 jha yang okay sikit, sangat okaylah sebab aku tak meroyan lebih2, nangis pun tak meraung2, tak rasa nak nangis pun sebenarnya. Novel ke4 jha sangat2 lain dari 3 novel sebelumnya (memang normal novel romantik) masih ongoing dan novel ke5 dia buat balik. Novel ke4 dia bagi manis2 bergula bersemut penuh gluton yang ke5 macam nak perang. Pun masih ongoing.

Apapun, walaupun aku tak sokong pembinaan personaliti yang dicipta pada watak utama, aku suka cara penulisan YFY ni sebab di berani mencipta nama dia sebagai penulis dengan novel2 yang sebegini. I dont know YFY is a he or she but he/she soo savage to creat his/her author personality base on the characters in his/her novel even it was bad and too much controversion.

Sekurang2nya dia cipta nama dengan karya2 sebegitu. Kau Enull? Habuk pun tarakkk.l

Untuk ulasan novel2 dia, insyaAllah aku akan muat naik di entri2 berikutnya dehh. Babai!






Terima kasih | Jangan lupa komen :D


Jaga Diri! Jaga Iman! Jaga Solat! Jaga Hati! Jaga Mata!


Salam Sayang | AinuoMZ

Comments

  1. Ya Allah sakit hati tu tak tahu nak cakap macam mana aku dah habis baca bringing the nation husband home dengan a billion stars can't amount to you and sekarang tengah baca living with a temperamental adonis.. 1st book memang buat aku meroyan and 2nd book tak sangat cuma 2nd couple tu ya Allah.. And 3rd book ni aku cuma frust gila dengan kononnya the deep darkest secret tu tapi cuma salah faham je and the beautiful time with you aku frust sebab update dia memang tak konsisten ni pun dah 3 bulan tak update tak tahu dah dropped ke apa ke.. So aku memang minat Ye Fei Ye ni tapi memang sakit hatilah sentiasa.. Ditikam tikam, berdarah darah dah hati ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. And back then I adored you memang aku sakit hati jugak tapi disebabkan baru baca around 100-200 chapters so boleh tahan la lagi..

      Delete
    2. OK 2nd book aku hampir meroyan macam 1st book tapi macam yang kau cakap penderaan jiwa tu kurang daripada 1st book but conclusionnya kena prepare jiwa dan mental la pada sesiapa yang nak baca buku2 Ye Fei Ye ni sebab lepas habis baca pun otak aku jadi bengong sikit 😂😂 but she's one of my favourite author ❤️❤️ hahaha maybe I like to break my heart? 😂😂

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Review Enovel - A Billion Stars Can’t Amount to You

Puisi: Kolam Kenangan

Puisi - Ramuan Cinta