Review Novel - The Architecture of Love


Assalamualaikum rupawan cantik kacak! 

Bismillah, seperti yang dijanjikan di pos yang lalu. Aku nak buat ulasan pasal sebuat novel yang baru saja aku habis baca beberapa jam yang lalu dalam masa satu hari. Dari siang sampai malam aku menghadap novel yang tak terlalu tebal. Hanya 300 halaman sahaja. Walaupun jenuh berperang dengan suara nista yang menghasut aku supaya berhenti apa yang aku buat, apapun kalau sudah memaksa akhirnya berjaya juga. Itu bukti aku mampu lawan suara tu kan? Kan? Tahniah Amz.

Buku yang berjudul The Architecture of Love (aku akronimkan TAoL ye sebab panjang tajuk dia) karya ke enam Ika Natassa. Penulis Indonesia yang terkenal di negara seberang. Beruntungnya aku ada ahli rumah seorang dari Indonesia; Khilda namanya tapi aku selalu panggil Kak Hilda, novel2 dia memang dah banyak kali menggamit kerlingan mata aku untuk membaca. Tapi jiwa sakit ni selalu mematikan niat aku nak membaca semua. Sia-sia katanya. Tak guna kan!

Berbalik pada novel TAoL, kalau jujurnya pendapat aku tentang gaya penulisan bahasa memang menggunakan bahasa Indonesia Jakarta kalau melihatkan pada dialek susunan bahasanya. Bahasa yang biasa pada era modenisasi kini. Aku tak akan kategorikan novel ini sebagai novel Melayu. Mungkin kategori IndonesiaJakarta/MelayuRojak? Haha, maafkan aku suka hati mencipta istilah sendiri. Apa yang aku nak cakap, Ika Natassa memang menggunakan bahasa moden Indonesia yang bercampur Indonesia dan Inggeris. Alah, senang cakap macam budak-budak KL cakap. ‘Like you know what (dialog Melayu)/ Like seriously (dialog Melayu)/ Then after that (dialog Melayu). Percampuran bahasa yangs sangat ketara. Maaf, aku sangat skeptikal di sini. Aku masih menjunjung karya Tere Liye, Kang Abik, Asma Nadia apatah lagi Hamka yang penggunaan bahasa walaupun agak baku tapi masih sedap dibaca, tidak terlalu berat campuran bahasanya dan masih kekal identiti Indonesia walaupun tak guna campur Inggeris yang banyak.

Apapun itu soal bahasa kan. Tak ada yang kisah sekarang ni. Malah hakikat ini di Malaysia pun buku dan novel Melayu jarang meninta dengan bahasa baku berbunga-bunga. Malah terlalu straight to the point dan tak nafikan juga campuran bahasanya kan. Namun aku tak nafikan, jalan cerita penulis2 kita sangat melimpah idea dan bernas jalan ceritanya. Tak semua cliche. Cumanya aku harap masih ada penulis yang masih mengekalkan penulisan sastera asli atau istilah lain gaya lama. Ada saja cuma kurang menjadi pilihan dalam lambakan novel2 di Malaysia.

Sekali lagi, berbalik pada novel TAoL. Aku sangat suka pada jalan ceritanya. Sangat menarik. Menurut apa yang aku tahu tentang karya2 Ika Natassa, jalan cerita novel beliau kebanyakkannya memang menampilkan kisah yang sememangnya berlaku pada masyarakat kita. Misalnya, soal penceraian yang berlaku tanpa asbab yang munasabah, insan yang membawa diri dek penyesalan masa lalunya dan semua itu memang berlaku dalam masyarakat kita. Iya, penulisan seperti inilah yang membuka minda sesetengah daripada kita agar tidak terlalu disogok dengan cerita yang terlalu fantasi dan penuh angan-angan. Watak yang didatangkan juga memang daripada orang kebanyakan. Tidak terlampau kaya dan juga tidak terlampau miskin. Dek jatuh hati dengan latar belakang dengan watak-watak inilah buatkan aku mahu terus menyusuri kisah hidup mereka

Watak utama dalam TAoL mendatangkan seorang penulis novel yang kehilangan inspirasi dalam menulis novel dan seorang jejaka yang membawa diri dari masa lalunya menemukan mereka di kota New York. Seorang Raia dan River.

Raia, seorang penulis novel yang terkenal di tanah air. Membawa diri ke New York kononnya mencari inspirasi buat novel barunya setelah dua tahun menyepi daripada dunia penulisan. Diceraikan oleh sumber inspirasinya, dia ketandusan idea mahu menulis lagi sehingga diselubung rasa takut dia tak mungkin boleh menulis lagi.

River, sang arkitek yang meninggalkan tanah air membawa diri. Lari dari masa lalu yang menyebabkan dia terus-terusan menyalahkan diri sendiri. Menganggap dirinya pembunuh. Lantas itu, dia melarikan diri ke New York. Kota yang tidak pernah sunyi. Dia perlukan kota yang bising itu demi mendiamkan suara serba salah yang acap kali berbisik ke telinganya.

Kedua-duanya mati jiwa dan sedang mencari inspirasi untuk kembali hidup. Harapan mereka di New York segala yang mereka harapkan bakal tercapai. Dek dua-duanya memiliki kesunyian jiwa yang sama membuatkan mereka lebih memahami tanpa bicara. Pertemuan tanpa sengaja buat pertama dan kedua kalinya menjadi titik mula keakraban mereka

Raia kembali mendapat inspirasi melalui cerita-cerita River tentang bangunan-bangunan bisu yang masing-masing mempunyai sejarahnya sendiri. River yang biasanya sering menempel wajah dingin dan jarang bercakap itu semakin seri senyuman berlesung pipit juga semakin panjang patah bicaranya. Kedua-duanya tanpa sedar mengubati fasa patah hati yang sangat sukar dihakis.

Namun dek terikat dengan masa lalu. Si Penulis yang masih terlalu rawan hatinya mengenangkan jawaban yang tak terjawab ditinggalkan suami. Sang Arkitek yang masih diikat kenangan dan rasa sayang buat arwah isterinya. Membuatkan salah satu antara keduanya sukar untuk melepaskan masa lalu walaupun hati masing-masing lebih mengakui sedang terdampar rasa untuk menyatukan mereka.

Cuma masa lalu, tak mudah untuk melepaskan bukan? Bagaimana pengakhirannya? Raia berjaya menerbitkan ‘bayi’ barunya yang hampir tiga tahun mencari inspirasi? River berjaya pulang ke tanah air yang dihindari kerana di situlah segala suka duka kenangan yang ingin dijauhkan? River berjaya sedar Raia itu masa depannya? Raia akhirnya mahu meluahkan rasa cinta terhadap River? Rumit kisah cinta mereka. Tapi rumit itu yang menyatukan. Mereka hanya perlu lebih yakin dan dengar kata hati mereka.

Walau macam mana pun, aku masih tak boleh nak ikut sangat norma hidup yang terasa janggal pada jiwa aku menurut latar masyarakat dalam TAoL. Maksud aku norma hidup yang terlalu kebaratan sedangkan bangsa dan bahasanya malah agamanya sangat dekat dengan aku. Kombinasi yang masih terlalu asing buat aku. Apapun, aku kasi novel TAoL ni 6/10. Puas hati sebab mampu buatkan aku tak putus asa daripada berhenti membaca. Terima kasih TAoL menjadi kunci untuk buku yang berikutnya.

Kata-kata yang paling aku suka dalam TAoL saat River cuba memberi semangat kepada Raia ketika
wanita itu mengadu dia tidak boleh lagi menulis:

‘Saya cerita ini mau nunjukin ke kamu bahwa benda mati seperti gedung saja punya cerita, Ya. That’s the most fascinating thing about architecture, for me. Dan kalau buat saya ceritanya itu ya memang sudah ada sejarahnya, buat kamu yang penulis malah lebih enak lagi. Imaginasi kamu pasti lebih cekap daripada saya tukang gambar ini. You can see mailbox on the street, and you can find and make up stories from it, right? Jadi jangan bilang kamu tak bisa nulis, Ya’ – River Jusoh

Bila terlintas jha ayat ni, aku rasa macam River tengah cakap dekat aku. Tiba-tiba rasa sebak. Writer block memang dah lama gila. Terima kasih River atas percikan kata-kata semangat buat aku juga. Semoga aku boleh kembali menulis dan dilimpahi idea yang bernas. InsyaAllah.

Adios! ^^,

Pagi Rabu
17 Julai 2019
Rumah Konoha
Ain Chok
Casablanca Morocco

Terima kasih | Jangan lupa komen :D


Jaga Diri! Jaga Iman! Jaga Solat! Jaga Hati! Jaga Mata!


Salam Sayang | AinuoMZ

Comments

Popular posts from this blog

Review Enovel - A Billion Stars Can’t Amount to You

Puisi: Kolam Kenangan

Puisi - Ramuan Cinta