Review Buku - Pelukis Jalanan

Assalamualaikum wbt. Apa khabar semua. Kali ni aku nak menulis pasal buku yang aku baru jha habis baca. Tak adalah review sangat pun.



Tengah musim #PBAKL2019 ni, Teme’s fans pakat berebut cari #Empayar2 dan #SignatureJalanan, tapi aku baru nak khatam #PelukisJalanan dan #Arkitek Jalanan. Kali ni aku nak kasi ulasan pasal #PelukisJalanan. Berjaya dikhatamkan sambil tunggu baju seminggu habis basuh. Ini kali ke-2 aku khatam buku ni. Last aku baca 2 tahun lepas yang sedikit sebanyak mengubah aku punya momentom hidup. Overall, 10/10. Aku suka Teme yang sentiasa ada keyakinan tinggi setiap kali buat keputusan.
Awal-awal baca tu, aku macam dah kenapa dia buat keputusan macam tu. Rugi gila. Dan macam-macamlah. Sebab aku faham jha perasaan private student ni. Aku tak ada scholarship, tak ada sponser dan tak ada zakat masa awal-awal datang sini. Lagi-lagi family aku besar dan mak ayah bukan ‘orang kaya’. Tapi entahlah, mungkin aku memang sangat tak matang dan macam-macam keburukan aku yang suka sangat fikir orang lain punya persepsi, kritikan, kutukan terhadap apa yang aku buat. Aku 100% bergantung pada umi abah. Tapi bila habis je baca #PenulisJalanan. Aku terus macam, kenapalah buku ni tak keluar sebelum aku datang sini. Huhuhuhu.. hembus hingus.

Yep, lepas baca ni aku macam dapat suntikan untuk lebih yakin untuk aku buat pilihan. Macam aku cuba cari jalan untuk cari funding sendiri. Tak 100% harapkan abah masukkan duit. Serius, aku rasa macam bodohnya lah hai Ainul ni. Aku ada kaki ada tangan tapi  aku goyang kaki tunggu duit masuk. Tengok macam Teme ni. He really tried hard to survive. Bukan tunggu duit dari langit. Kau pernah ke Nol makan nasi telur garam je walaupun tak dapat biasiswa? Tak kan? Dan sekian kalinya aku membaca kisah seorang yang dilahirkan dalam kekurangan mampu mengubah hidupnya malah hidup orang yang membaca kisahnya. Lalu Ainul, nikmat Tuhan yang mana lagi kau dustakan dari terus memberi alasan untuk tidak berusaha. 

Lepas habis baca kan, aku macam ada rasa penyesalan tau. Sebab aku tahu, jalan yang aku tengah lalui ni bukan 100% kemahuan hati aku. Semuanya sebab umi abah. And again how I wish I get this book before I chose to future my study here. Sebab, Teme pilih utamakan minat dia. Sedangkan aku? Doakan hati aku ni sentiasa thabit, sentiasa ikhlas walau dekat mana pun aku dicampakkan. So, aku pujuk diri aku. Jangan berhenti Ainul. InsyaAllah ada berkatnya lagi2 redha umi dan abah di sini. Kau perlu ikhlas je Nol. Tengok macam Ahmad tu, lagi cemerlang study dia walaupun course tu bukanlah minat dia sangat pun. Done monolog sendiri!

Lagi buatkan muka aku kena pang! gitu, sebab Teme sangat-sangat memaknakan kelebihan beliau dalam menulis. Sedangkan aku, do nothing walaupun aku selalu show off aku minat gila menulis. Aku pernah cita-cita nak sambung bidang sastera tapi in the end i am here. Tapi aku tak ada langsung usaha untuk gunakan minat ni ke arah yang lebih bermanfaat. (eh jap, ni macam dah masuk #ArkitekJalanan. Nevermind.) Jadi, berubahlah Ainul. Cita-cita kau untuk menghasilkan ‘anak’ sendiri. Jadikanlah ianya bermanfaat deh.

Again, Ainul lebih banyak repekkan kisah hidup sendiri daripada kasi review buku. Teme, terima kasih untuk kisah yang sangat menginspirasikan. Aku selalu fikir akulah yang paling susah. Tapi ada lagi yang lagi susah daripada aku. Aku suka lukisan Teme, comel je. Jari Teme cantik btw, rasa buruknya tangan kita lahai. Hehe.. Teme, tolong jangan berhenti meninta. Aku sentiasa nantikan nasihat berhikmah untuk peringatan buat aku. Kerna aku, sentiasa manusia lupa saat terleka. 

----------------------

Sekian.

Rumah Konoha,
Ain Chok,
Casablanca,
Morocco.



Terima kasih | Jangan lupa komen :D


Jaga Diri! Jaga Iman! Jaga Solat! Jaga Hati! Jaga Mata!


Salam Sayang | AinuoMZ

Comments

Popular posts from this blog

Review Enovel - A Billion Stars Can’t Amount to You

Puisi: Kolam Kenangan

Puisi - Ramuan Cinta